Publikationer

Jacobsen, B. The Role of Existential Philosophy and Existential Psychology for Existential Therapy. International Journal of Psychotherapy, 2015, vol. 19, No. 1, 32-38:

Jacobsen, Bo: Humanistiske og eksistentielle teorier om personligheden. Kapitel 5 i: Simo Køppe og Jesper Dammeyer (Red): Personlighedspsykologi. En grundbog om personlighed og subjektivitet. Kbh:: Hans Reitzels Forlag, 2014

Jacobsen, Bo: Evidens: diagnose eller udvikling? Psykolog Nyt, 2013, 2, s. 16-19.

Jacobsen, Bo: Existential Psychology. I: Kaldis, B. (Ed). Encyclopedia of Philosophy and the Social Sciences. London and NY: SAGE, 2013

Jacobsen,Bo og Klaus Pedersen: Humanistiske og eksistentielle terapier. I: Møhl, Bo og Morten Kjølbye (red.): Psykoterapiens ABC. København: Psykiatrifondens Forlag 2013, s. 97-110.

Fisker, A. og Søren la Cour, under medvirken af Bo Jacobsen. Efter arbejdslivet. Fortællinger om det at blive ældre. Dansk Psykologisk forlag. 2012.

Jacobsen, Bo: Kap 4. Fænomenologisk psykologi – den psykologiske tradition (s. 101-108), kap 5. Humanistisk psykologi (s.109-1 22), kap 6. Eksistentiel psykologi og terapi (s. 123-139), kap 7. Positiv psykologi( s. 140-152). In: Karpatschof, B. og Katzenelson, B.: Klassisk og moderne psykologisk teori. København: Hans Reitzels Forlag, 2011, 2. rev. udgave. s. 77-117.

Jacobsen, B og Boelsbjerg, H.B. Døden i eksistenspsykologisk belysning. I: Humanistisk palliation : Teori, metode, etik og praksis. København: Hans Reitzel, 2011. s. 93-106.

Jacobsen, Bo, Tanggaard, L. og Brinkmann, S: Fænomenologi som tilgang til empirisk forskning. I: Brinkmann, S. og Tanggaard, L.: Kvalitative metoder. En grundbog. Kbh.: Hans Reitzels forlag, 2010,s. 185-205

Boelsbjerg, H.B., la Cour, S. og Jacobsen, B. Samtaler om døden i et eksistenspsykologisk perspektiv, Fokus på Kræft og Sygepleje ,30. årg.,nr. 3, 2010, 14-17.

Hillersdal, L., Jacobsen, B. og og Walker, H.K.: Forskningsmetoder: Observation, interview og spørgeskema. I: Nielsen, B. et al. (Red): Professionsbachelor – uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis. København: UCC, 2010, s. 65-95.

Jacobsen, Bo: Livets dilemmaer. En bog om Eksistentiel Psykologi. København: Hans Reitzels Forlag, 2009. 248 p.

Jespersen, Christina Sand ; Knudsen, Jakob Skov ; Jacobsen, Bo. At komme Jens i møde : Eksistenspsykologisk perspektiv på intervention I: Psykologiske perspektiver på intervention : I pædagogiske kontekster. / red. Kirsten Bro ; Ole Løw ; Jørgen Svanholt. Kbh. : Dansk Psykologisk Forlag, 2009. s. 111-139

Jacobsen, Bo: Angst i et eksistenspsykologisk perspektiv. In: Gerlach, J. (red.): Angstbogen – Angstens symptomer, årsager og behandling. København: Psykiatrifondens Forlag 2008. s. 277-285.

Fisker, A., Høybye-Mortensen, M., Jensen F., T., Nørgaard-Nielsen, S., Jacobsen, Bo: Socialrådgiveren på arbejde. København: Hans Reitzels Forlag, 2008. 128 p.

Jacobsen, Bo. Invitation to Existential Psychology: A Psychology for the Unique Human Being and Its Applications in Therapy. Chichester: Wiley and sons, 2007.
176 p.

Jacobsen, Bo : Authenticity and Our Basic Existential Dilemmas: Foundational Concepts of Existential Psychology and Therapy. Existential Analysis, 2007. Vol. 18, no. 2, s. 288-297.

Jacosen, Bo: What is happiness? The concept of happiness in existential psychology and therapy. Existential Analysis, 2007. Vol. 18, no. 1, s. 39-50.

Jacobsen, Bo: Kærlighedslivets psykologi i eksistentiel belysing. Psyke & Logos 2006. Vol. 26, nr. 2, s. 451-459.

Jacobsen, Bo: The Life Crisis in an Existential Perspective: Can Trauma and Crisis be seen as an Aid Personal Development? Existential Analysis 2006. Vol. 17, no. 1, s. 39-54.

Jacobsen, Bo: Sorg og sygdom i eksistentiel betydning. Omsorg. Nordisk tidsskrift for palliativ medicin 2006. Vol. 23, nr. 1, s. 25-29.

Jacobsen, Bo: Values and Beliefs. I: Deurzen, Emmy van og Claire Arnold-Baker (red.): Existential Perspectives on Human Issues: A Handbook for Therapeutic Practice. Palgrave Macmillan 2005, s. 236-244.  

Jacobsen, Bo: Den eksistentielle samtale. I: Friis-Hasché, Erik et al. (red.): Klinisk sundhedspsykologi. København: Munksgaard 2004, s. 209-213.

Jacobsen, Bo og Flemming T. Jensen: Demokratisér de danske uddannelser. Universitetsavisen 2004. nr. 9.

Jacobsen, Bo: Tiltrængt lys på det sociale arbejde. Socialrådgiveren 2004. nr. 10.

Jacobsen, Bo: Skoleklassen er et truet dyr. Politiken. 27. maj 2004.

Jacobsen, Bo: Vi ødelægger børns demokrati. Kronik. Politiken. 11. maj 2004.

Jacobsen, Bo: The life crisis in a dasein-analytic perspective: Can Trauma and Crisis be seen as an Aid in Personal Development? Daseinanalyse. Jahrbuch für phänomenologische Antropolgie und Psychotherapie. Wien 2004. nr. 20, s. 302-315.

Jacobsen, Bo og Flemming T. Jensen: Den vordende demokrat mister engagementet. AKF Nyt. 2004:2, 9-12.

Jacobsen, B., Jensen, F.T., Madsen, M.B., Sylvestersen, M. and Vincent, C. Den vordende demokrat. En undersøgelse af skoleklassen som demokratisk lærested. Århus: Magtudredningen og Århus Universitetsforlag, 2004, 165 p.

Jacobsen, B. Christiansen, I. Og Jespersen, C.S. Mød eleven. Lærerens vej til demokratisk samarbejde. Kbh: Hans Reitzel, 2003 , 133 p.

Jacobsen, B. Yalom. Dansk Psykolog Nyt. 2003, 57.årg.,14, 16-21

Jacobsen, B. Is Gift-Giving the Core of Existential Therapy? A Discussion with Irvin D. Yalom. Existential Analysis, 2003, 14.2, 345-353

Jacobsen, B.: Identiteten og selvet. I: Löw, O. Og Svejgaard, E. (Red): Psykologiske grundtemaer. Århus: Kvan, 2002, 251 - 268.

Jacobsen, B. Når teologer ser på psykologer. Psykolog Nyt, 2001, nr.21, 8-11.

Jacobsen, B., Madsen, M.B. og Vincent, C.: Danske forskningsmiljøer. En undersøgelse af universitetsforskningens aktuelle situation. Kbh.: Reitzel, 2001. 165 p.

Jacobsen, B.: Hvad er god forskning? Psykologiske og sociologiske perspektiver. Kbh.: Reitzel, 2001. 154 p.

Jacobsen, B.: Dødsangst, livsangst og livsmod. Omsorg. Nordisk Tidsskrift for Palliativ Medicin, 2000, 17, nr. 3, 13 - 16.

Jacobsen, B., Jørgensen, S.D. and Jørgensen S. E. The World of the Cancer Patient from an Existential Perspective. Journal of the Society for Existential Analysis, 2000, 11.1, 122-135.

Jacobsen, B., Jørgensen, S.D. and Jørgensen S. E.: Cancer and Death Anxiety. Reflections on and Results from an Existential Research Project. Omega - Journal of Death and Dying (25 p.)

Pallesen, I. , Jacobsen, B. et.al. At forstå er ikke en entydig størrelse - En diskussion af det “at forstå” i konsultationslokalet. Månedsskrift for Praktisk Lægegerning, 1999, 77, 1551-1558.

Jacobsen, B., Schnack, K., Wahlgren, B. og Madsen, M.B. Videnskabsteori.. København: Gyldendal, 1999. 212 p. (Stærkt revideret og udvidet udgave).

Jacobsen, B. Livsfortælling, livsmod og eksistentiel skyld. Omsorg. Nordisk Tidsskrift for Palliativ Medicin, 1999, 16, nr. 2, 11 - 14.

Jacobsen, B. Die Begegnung mit dem Tod. Die Perspektive von Condraus Todesbegriff, verglichen mit dem von Irvin Yalom und Rollo May. Daseinsanalyse, 1999, 15, 131 - 147.

Jacobsen, B., Jørgensen, S.D. og Jørgensen, S.E.: Kræft og eksistens. Om at leve med kræft. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag, 1998. 320 p.

Jacobsen B.: Alle kriser er eksistenskriser. Psykolog Nyt, 1998, 52, nr. 8, 14-17.

Jacobsen, B.: Eksistensens psykologi. En introduktion. Kbh.: Reitzel, 1998. 238 p. (svensk og norsk oversættelse udkom i år 2000 på henholdsvis “Natur og kultur” og Pax Forlag)

Jacobsen, B.: Voksenundervisning og livserfaring. Mål og metoder i erfaringsbaseret voksenundervisning. Kbh.: Ejlers, 1998. 120 p. (helt omarbejdet udgave).

Jacobsen, B.: Working with Existential Groups. In: Plock, Simon du (Ed): Case Studies in Existential Psychotherapy and Counselling. London: Wiley, 1997, 157 - 173.

Jacobsen, B. og Nathan, V.: Livet som grundvilkår. Interview. Psykolog Nyt, 1996, 50, nr. 21, 14-15.

Jacobsen, B., Hansen, H. og Nyholm, B.: Bløde kvalifikationer. Kbh.: Arbejdsmarkedsstyrelsen, 1996. 80 p.

Jacobsen, B.: Om lærerstuderendes personlighedsudvikling på seminarierne. I: Jacobsen, J.C. (red.): Spor. En antologi om almen dannelse. Vejle: Kroghs Forlag, 1995, 21-27.

Jacobsen, B. og Collin, F.: Kritisk rationalisme. I: Collin, F. og Køppe, S. (red.): Humanistisk videnskabsteori. Kbh.: DR-forlaget, 1995, 87-107.(Videreført af Lindhart og Ringhof med mange genudgivelser)

Jacobsen, B.: Paulo Freire's pædagogik og den danske virkelighed. Nord Syd, 1995, 1, nr. 1, 4-5.

Faye, J. og Jacobsen, B.: Positivisme og kritisk rationalisme. I serien Humanistisk videnskabsteori. Danmarks Radio, 2. maj 1995.

Jacobsen, B.: Den pædagogiske situation på visse universitetsstudier. I: Hvordan skal DJØF'erne uddannes? Temahæfte. Kbh.: DJØF, 1995, 14-16.

Jacobsen, B.: Lærerens handlefrihed. Uddannelse, 1995, 28, 514-518. (Genoptrykt i Knudsen, A. og Jensen, C. N. (red): Ungdomsliv og læreprocesser i det moderne samfund. Kbh.: Billesø & Baltzer, 1999, 292-295).

Jacobsen, B.: Læringsmiljøer for voksne. Voksenuddannelse, 1995, nr. 21, 18-23.

Jacobsen, B.: Livslang læring mellem den lille og den store verden. Uddannelse, 1995, 28, 351-355.

Jacobsen, B.: Trends, Problems and Potentials in the Danish System of Adult Education: A Theoretical View. International Journal of Lifelong Education, 1994, 13, 217-225.

Jacobsen, B.: The Role of Participants' Life Experiences in Adult Education. In: Jarvis, P. & Pöggeler, F. (Eds): Developments in the Education of Adults in Europe. Frankfurt a.M.: Peter Lang, 1994 (Studies in Pedagogy, Andragogy and Gerontology, Vol. 21). 81-89.

Jacobsen, B.: Nordisk voksenpædagogikk og tidens sociokulturelle udfordringer. Studienytt, 1994, 43, nr. 2, 4-8.

Jacobsen, B.: Krise og livsmening i psykoterapi: Eksistenspsykologisk versus psykoanalytisk tilgang. Notat, 1993. 12 p.

Jacobsen, B.: "Engagement og væsentlighed", "Livserfaring". I: Cornelius, H. og Schnack, K. (red.): Voksenpædagogisk opslagsbog. Kbh.: Ejlers & Gyldendal, 1993. 48-54 og 221-228.

Jacobsen, B.: Nye pædagogiske udfordringer. Uddannelse, 1992, 25, 580-83.

Jacobsen, B.: Denmark. In: Jarvis, P. (Ed): Perspectives on European Adult Education and Training. London: ACACE, 1992. 275-286.

Jacobsen, B.: Problems and Potentials in Danish Adult Education. I: Gam, P. et al (Eds): Social Change and Adult Education Research. Linköping, 1992. 60-68.

Jacobsen, B.: HF-kulturer i Danmark. En sammenlignende undersøgelse af 2-årige HF-kurser og enkeltfags HF-kurser. Kbh.: Gymnasieskolernes Lærerforening, 1991. 46 p.

Jacobsen, B.: Modsætninger og muligheder. Paradoks, 1991, 1, nr. 4, 17-23.

Jacobsen, B.: Studier i dansk voksenundervisning og folkeoplysning. Socio-psykologiske analyser. Kbh.: Akademisk Forlag, 1991. Disputats, 366 p.

Jacobsen, B.: Kan Storstrøms Amt igangsætte en særindsats vedrørende psykisk krisehjælp? Rapport udarbejdet til amtet, 1990. 9 p.

Jacobsen, B.: Universitetsforsker i Danmark. En undersøgelse af arbejdsvirksomhed, forskningsmiljø og forskningens øvrige situation på danske universiteter og læreanstalter. Kbh.: Nyt fra Samfundsvidenskaberne, 1990. 144 p.

Jacobsen, B.: Pædagogisk psykologi. I: Lunn, S. et al (red.): Psykologi - en grundbog til et fag. Kbh.: Reitzel, 1990. 225-232.

Jacobsen, B.: Det faglige og det menneskelige. I: Lieberkind, L.: Voksenpædagogik. SCVU, 1990, 22-25.

Jacobsen, B.: Om at undersøge en uddannelse. Uddannelse, 1989, 22, 417-419.

Jacobsen, B.: Fornyelsens udfordring. Kvan, 1989, 9, nr. 24, 19-24.

Jacobsen, B.: Det faglige og det menneskelige hænger sammen. Tøbrud, 1989, 4-5.

Jacobsen, B.: Fungerer læreruddannelsen? En undersøgelse af 1966-læreruddannelsen, belyst ud fra den uddannede folkeskolelærers situation. Kbh.: Undervisningsministeriet, 1989. 144 p.

Jacobsen, B.: Dansk Folke-Kraft. Strategier for voksenundervisning og folkeoplysning hen imod år 2000. Kbh.: Udviklingscenter for folkeoplysning og voksenundervisning, 1989. 64 p.

Jacobsen, B.: Voksenundervisning og livserfaring. Mål og metoder. Kbh.: Ejlers, 1989. 96 p.

Jacobsen, B.: The Concept and Problem af Public Enlightenment. International Journal of Lifelong Education, 1989, 8, nr. 1, 127-137.

Jacobsen, B.: Den almene voksenundervisning og fremtidens Danmark. Kursus-nyt, 1988, 5. årg., nr. 3, 29-34.

Jacobsen, B.: Krigen, freden og danskerne. En undersøgelse af voksne danskeres opfattelse af internationale forhold. Kbh.: Ejlers, 1988. 92 p.

Jacobsen, B.: The Longing for Utopia: Trends in Lifelong Adult Education in a Highly Developed, Technological Society. Education, 1987, 3, nr. 1, 9-13.

Jacobsen, B.: Uddannelse år 2000: Uddannelsesmål i fremtidsperspektiv. Uddannelse, 1987, 20, nr. 5, 277-288.

Jacobsen, B.: Hvad er voksenundervisningens vigtigste problemer? I: Meistrup, E. (red.): Om skift i mulighederne for deltagelse i voksenundervisningen nu og i fremtiden. København: DAUF, 1986. 29-39.

Jacobsen, B.: Propositions pour des recherches transnationales sur les problèmes de l'éducation européenne. Paris: École des Hautes Études en Sciences Sociales, Juni 1985. Notat til P. Bourdieu, 6 p.

Jacobsen, B.: La formation des adultes dans les pays industrialisés de l'ouest. Forelæsning holdt på Paris' Universitet I (Sorbonne) d. 28.1.1985.

Jacobsen, B.: Om teoridannelse og metodevalg i projektet "Voksenundervisning i Danmark". I: Temarapport om uddannelsesforskning - teori og metode. Publikation 10 fra Udvalget vedrørende uddannelsesforskning. København, 1985. 280-286.

Jacobsen, B.: Does Educational Psychology Contribute to the Solution of Educational Problems? In: White, J. (Ed): Psychology and Schooling: What is the Matter? Bedford Way Papers 25. London: University of London Institute of Education & Heinemann Books, 1985, 62-69.

Jacobsen, B.: The Negation of Apathy: On Educating the Public in Nuclear Matters. In: Bishop of Salisbury et al: Lessons Before Midnight: Educating for Reason in Nuclear Matters. Bedford Way Papers 19. London: University of London Institute of Education & Heinemann Books, 1984, 50-59.

Jacobsen, B.: Fredsoplysningens pædagogik: et udkast. I: Jensen, J.P. og Keldorff, S. (red.): Fredsundervisning. Kbh.: Gyldendal, 1984. 205-216.

Jacobsen, B. Konsekvenser af kernevåbenbrug i Danmark. Responsum til Den almindelige danske Lægeforening. Kbh.: Institut for Pædagogik, 1984. 6 p. (Indgår i: Ugeskrift for Læger, 1986, 148, 2171-85 og 2242-56).

Jacobsen, B.: BFU kan blive en fiasko, hvis voksenundervisningen bliver den traditionelle. Magisterbladet, 1983, nr. 22, 5-6.

Jacobsen, B.: Alarmsystemer for ældre og handicappede. Besvarelse af Teleteknisk Selskabs prisopgave vedr. alarmsystemer for ældre og handicappede. Kbh., 1983, 28 p. (Præmieret).

Jacobsen, B.: Behovene og voksenundervisningen. I: Temarapport om voksenundervisning og folkeoplysning (2). Publikation 6 fra Udvalget vedrørende uddannelsesforskning. København, 1983. 29-34.

Jacobsen, B.: Voksenundervisning og folkeoplysning - en mulighed for Danmark i 1980'erne. I: Achen, S.T. et al (red.): Humaniora 5 1981-82. København, Statens Humanistiske Forskningsråd, 1983. 85-88.

Jacobsen, B.: The Longing for Utopia: Trends in Lifelong Adult Education in a Highly Developed, Technological Society. Paper to the 10th World Congress of Sociology. Mexico City: ISA, 1982. 16 p.

Jacobsen, B.: Indhold, form og socialisering: Om skjulte sammenhænge i de højere uddannelser. Tidsskrift för Nordisk Förening för Pedagogisk Forskning, 1983, nr. 1, 45-49.

Jacobsen, B.: Systemet og behovene. En mulig grundmodel for beskæftigelse med voksenpædagogisk forskning. I: Temarapport om voksenundervisning og folkeoplysning (1). Publikation 4 fra Udvalget vedrørende uddannelsesforskning. København, 1983. 35-57.

Jacobsen, B.: Om voksenalderens kriser og udviklingsforløb samt begrebet "lykke". Foredrag i Danmarks Radio (Familiespejlet), oktober 1982.

Jensen, J.P., Jacobsen, B. and Keldorff, S.: Contribution to a Psychology for Peace - for a Consciousness and Action against War. Tidskrift för Nordisk Förening för Pedagogisk Forskning, 1982, nr. 4, 34-45. (Også på dansk i: Dansk Psykolognyt, 1982, 36, 536-542).

Jacobsen, B.: Voksenundervisning og voksenoplysning som forskningsområde. Nyt om uddannelsesforskning, 1982, 2, 4-12.

Jacobsen, B.: Livslang læring og den voksnes livssituation. Artikel til Uddannelsesrådet for ungdoms- og voksenundervisning, 1981. 14 p.

Jacobsen, B.: Lægeuddannelsen - et system til udformning af den medicinske personlighed. Ugeskrift for læger, 1981, 143, nr. 33, 2111-2116.

Jacobsen, B.: Så stor er kulturkløften på universitetet. Forskningen og samfundet, 1981, 7, nr. 4, 14-17.

Jacobsen, B.: Collection Type and Integrated Type Curricula in Systems of Higher Education. An Empirical and Theoretical Study. Acta Sociologica, 1981, 24, 25-41.

Jacobsen, B.: De højere uddannelser mellem teknologi og humanisme. En uddannelsessociologisk analyse. Kbh.: Rhodos, 1981. 382 p. (Licentiatafhandling, svarende til Ph.D.).

Jacobsen, B.: Rapport til Statens Humanistiske Forskningsråd om de indledende undersøgelser over "Voksnes uddannelsesmål og -værdier". København: Institut for pædagogik, 1980. 62 p.

Jacobsen, B.: Om voksnes uddannelsessøgen i det teknologiske samfund: Oplæg til en kritisk analyse. Tidsskrift för Nordisk Förening för Pedagogisk Forskning, 1980, 1, nr. 4, 5-16.

Jacobsen, B., Schnack, K. og Wahlgren, B.: Erfarenhetspedagogik i vuxenundervisningen. I: Nyström, K. et al (udg.): Vuxenutbildning 80-81. Malmö: Liber, 1979. 85-93.

Jacobsen, B., Schnack, K. og Wahlgren, B.: Erfaring og undervisning. Kbh.: Gyldendal, 1980. 124 p.

Jacobsen, B., Schnack, K. og Wahlgren, B.: Videnskabsteori. Kbh.: Gyldendal, 1979. 152 p.

Jacobsen, B. og Thielst, P.: De humanistiske videnskaber og selvrefleksionen. Philosofia, Tidsskrift for filosofi, 1979, 8, 115-124.

Jacobsen, B., Kokfelt, B. og Moth, P.: Afløsningsopgaver som studie- og undervisningsform ved Københavns Universitet, 2: Opgaveskrivning og -vejledning samt studiemæssigt udbytte. København: Institut for anvendt universitetspædagogik, 1978. Stencileret rapport, 48 p. + 23 p. app.

Jacobsen, B., Kokfelt, B. og Moth, P.: Afløsningsopgaver som studie- og undervisningsform ved Københavns Universitet, 1: Oversigt over udbredelse og problemer. København: Institut for anvendt universitetspædagogik, 1977. Stencileret rapport, 40 p. + 30 p. app.

Jacobsen, B., Schnack, K. og Wahlgren, B.: Enkeltfagskurser. Nogle pædagogiske problemer i forbindelse med brugen af enkeltkurser som model ved læreanstalternes åbning mod befolkningen. Dansk pædagogisk tidsskrift, 1977, 25, 314-320.

Jacobsen, B.: Værdidannelse og værdiudvikling - et psykologisk bidrag til forskningen i "værdiopfattelser og værdisystemers udvikling". Notat til forskningsrådsseminar om værdiforskning, 1977. 4 p.

Jacobsen, B.: Om forholdet mellem humanvidenskaber og humanvidenskabsteori. Og: Om problemer i humanistisk videnskabsteori - med et udgangspunkt i faget pædagogik. To notater til "Gruppen omkring humanistisk videnskabsteori", 1977. 7 p.

Jacobsen, B.: Menneskers livsløb. Nogle udviklingsproblemer i psykologisk belysning. Kbh.: Gyldendal, 1976. 176 p. (Også i svensk oversættelse: Hur blir ditt liv? Några utvecklingsproblem i psykologisk belysning. Sth.: Bonniers, 1977).

Jacobsen, B.: Omkring afgrænsningen af pædagogisk psykologi. Manuskript, 1976. 10 p.

Jacobsen, B.: Individual Training vs. Action Research. Two Models for Consultation Work with University Teachers. Stencileret. NFPD Kongres 1975, Oslo. 14 p.

Jacobsen, B.: Noget om læseforskning. Læsepædagogen, 1975, 23, 360-363.

Jacobsen, B.: Den psykologiske udvikling hos studerende. Pædagogik, 1975, 5, 27-55. (Genoptrykt i Knudsen, A. og Jensen, C. N. (red): Ungdomsliv og læreprocesser i det moderne samfund. Kbh.: Billesø & Baltzer, 1999, 111-134).

Jacobsen, B.: Menneskers mål og værdier. Et oplæg til psykologisk forskning. Manuskript, 1974. 12 p.

Jansen, M., Jacobsen, B. and Jensen, P.E.: The Teaching of Reading - without Really any Method. An Analysis of Reading Instruction in Denmark. Copenhagen: Munksgaard, and New Jersey: Humanities Press, Inc., 1978. 190 p.

Jacobsen, B.: Evaluering af undervisningsserien "Læsetræning for voksne i TV". I-II. (I. Deltagerforudsætninger og deltagernes vurdering af eget udbytte. II. Generelle evalueringsproblemer og deltageres og eksperters vurdering af serien). København: Danmarks Radio, 1971. 36 p. + 80 p.